Het gevoel van Organon

Blogs

25-08-2010  De visie van een manager

Als medewerker van een bedrijf heb je altijd een visie vanuit de functie die je bekleedt. Meestal heb je geen totaal overzicht, maar wel een mening over hoe dingen in een bedrijf gaan. Als manager weet je dat veranderingen weerstand kunnen op wekken. Ik was benieuwd hoe je daar als een CEO mee om moet gaan en kwam op de interessante site Meet the Boss. Daar vond ik al snel een interview met Fred Hassan, de (voormalig) CEO van Schering Plough.

In dit interview geeft hij aan dat je een simpele strategie moet hebben en daar ook aan vast moet houden. In het geval van Schering Plough was dat versterken van de top line, groei van de pijplijn en verstandig investeren. Je zult dan snel ervaren dat er met mensen met je mee willen gaan, maar ook mensen die tegen je zijn. Daarnaast is er ook een groep waarvan je denkt dat ze aan jouw kant staan, maar toch tegenwerken. Mensen die echter niet mee willen gaan met de geplande strategie horen niet thuis bij het bedrijf. Verder geeft hij aan dat je altijd goed moet luisteren naar anderen en daar van moet leren. Maar het moet voor iedereen in de organisatie duidelijk zijn waar je naar toe wilt. Je moet daarom weten welke boodschap lagere managers in de organisatie doorgeven. Als informatie van de top niet bij de medewerkers komt of dat in de organisatie informatie van medewerkers niet bij de top laat komen, dan kun je spreken dat er gif in de organisatie zit en dan gaat het niet werken.

Om je doel te bereiken moet je dingen in kleine stukjes hakken die wel werken aan het doel dat je voor ogen hebt. Belangrijk is dat je te maken hebt met mensen en daar moet je een balans in vinden. Belangrijk is ook dat je probeert je doel zo snel mogelijk probeert te bereiken en daar moet je iedereen in de organisatie van doordringen. Hij beschouwt het als zijn grootste fout dat hij in het verleden teveel tijd heeft genomen om een doel te bereiken.

Je moet als bedrijf zorgen dat de groei groter is dan de inflatie. Het snijden in kosten werkt goed op de korte termijn, maar je moet ook naar de lange termijn kijken. Je moet dus goed kijken naar wat de klanten willen en daar op sturen.

Als je een bedrijf overneemt, moet er zeker van zijn dat dit bedrijf bij jouw bedrijf past. Je moet kijken of een bedrijf dat je overneemt een zelfde soort strategie heeft en niet omdat het een goed bedrijf is. De cultuur van beide bedrijven moet dus gelijkwaardig zijn. Bij farmaceutische bedrijven moet je ook kijken of onderzoek en ontwikkeling op elkaar aan sluiten. Doe je dat niet, dan zul je merken dat de eerste paar jaar er wel voordeel is, maar op langere termijn niet. Verder moet je kijken of de prijs die je betaalt de juiste is. Betaal je teveel, dan zal het lang duren voordat de aandeelhouders rendement op hun aandelen krijgen.

Het managen van grote bedrijven is een probleem, zeker als je blijft teren op de successen uit het verleden. Daardoor kan een vorm van arrogantie ontstaan. Elke 6 of 7 jaar moet je in staat zijn een nieuwe visie op te stellen. Het is goed om het bedrijf in onderdelen te knippen en daar de kracht van groei uit te halen, zeker als het gaat om onderzoek en ontwikkeling. Het vaststellen van een strategie is niet moeilijk, maar de uitvoer er van wel.

Hij gaf aan dat hij hoge eisen stelt, ook voor zich zelf en het is belangrijk dat je daar mensen van kan overtuigen. Verder moet je je goed kunnen inleven in mensen. Als manager moet je ook een goede diplomaat zijn. Je moet overtuigend kunnen zijn, ook naar de klanten.


bron:  Het gevoel van Organon | Auteur: Alfred Heeroma
Dit bericht is 1656 maal bekeken


Nog in te vullen