Het gevoel van Organon

Nieuws

20-01-2011  Veel minder gedwongen ontslagen bij Organon

Farmaceutisch bedrijf MSD in Oss, het voormalige Organon, gaat honderden productiemedewerkers minder ontslaan dan vorig jaar aangekondigd. Het aantal gedwongen ontslagen bij de productieafdeling in Oss kan met 400 worden verminderd van 775 tot 375, aldus MSD donderdag in een verklaring. Het aantal gedwongen ontslagen kan worden beperkt, doordat het afgelopen jaar tijdelijke contracten niet zijn verlengd, het aantal uitzendkrachten is verminderd en vacatures 'minimaal' zijn ingevoerd. Ook stijgende productievolumes hebben daarbij een positieve rol gespeeld. Over het gedwongen ontslag van de 375 medewerkers is een adviesaanvraag ingediend bij de ondernemingsraad.

Merck, de Amerikaanse eigenaar van het bedrijf, kondigde vorig jaar juli aan de vestiging van MSD/Organon in Oss te herstructureren. Daarbij zouden 2175 van de 4500 banen verloren gaan. De plannen van de Amerikanen leidden tot consternatie in de Nederlandse politiek, vooral ook omdat het om circa duizend hoogopgeleide onderzoekers gaat. Bij de aankondiging van de reorganisatie in juli verklaarde het Amerikaanse moederbedrijf Merck dat bij de productieafdelingen in Oss 925 banen zouden verdwijnen. Voor deze afdelingen startte Merck vorig jaar een programma met als doel een efficiëntere werkwijze en aanzienlijke kostenbesparingen.

Hoeveel arbeidsplaatsen uiteindelijk bij het voormalige Organon zullen verdwijnen, kan de woordvoerder nog niet zeggen. Mogelijk komt daarover half februari duidelijkheid. MSD verkent momenteel samen met vertegenwoordigers van de ondernemingsraad, de vakbonden en de raad van commissarissen mogelijke alternatieven voor de toekomst van de MSD-vestigingen in Oss en Schaijk. Verkoop van (een deel van) de MSD-activiteiten is daarbij niet uitgesloten.


bron:  Financieel Dagblad | Auteur: Van een verslaggever
Dit bericht is 1867 maal bekeken


Interessante kennis

Merck & Co is de op één na grootste leverancier van medicijnen in wereld. Hun streven is om hun markt uit te breiden naar groeimarkten zoals China, India en Japan. Een uitdaging want de wereldbevolking neemt snel toe!